segunda-feira, 23 de março de 2015

OBAMA DÁ A RAZON A MADURO


Hai uns días, en 9 de marzo, o premio Nobel da Paz, Barack Obama, asinou o decreto polo que se inicia máis unha guerra económica contra a América Latina. Fíxoo enviando unha carta ao Congreso na que anunciaba a aplicación, contra Venezuela, da lei estadounidense de facultades económicas para casos de emerxencia internacional, amparándose nunha situación que identificou como de «inusual e extraordinaria ameaza á seguranza nacional e á política exterior dos Estados Unidos». As declaracións non tardaron a ser cualificadas de «moi duras» por parte do secretario xeral da Organización de Estados Americanos, José Miguel Insulza, e evidentemente a ser descualificadas polo goberno de Caracas.

Unha lei para intervir países

A aplicación da lei de facultades económicas para casos de emerxencia internacional non é, sen dúbida, unha acción menor. Non se trata, só, de se atribuir a dubidosa lexitimidade de sancionar economicamente funcionarios dun Estado estranxeiro. Antes ao contrario, constitúe unha chamada á
agresión na medida en que se apresenta como pré-requisito para desatar un programa de sancións e confiscacións, tal e como se ten verificado nos casos de Irán e a Siria, por exemplo.

Deixando á marxe a exaxero — e a hipocrisía — de declarar Venezuela unha «ameaza extraordinaria», de toda esta situación tíranse tamén leituras políticas. En primeiro lugar, co inicio das políticas de sancións será aínda máis evidente a presenza dos Estados Unidos por trás das guarimbas e doutros procesos de desestabilización, incluídas a política de acaparamento de bens de consumo e a tentativa de golpe de Estado revelada hai só uns días. Recorrer á guerra económica significa, necesariamente, que a oligarquía detecta como falida — ou insuficiente — a estratexia seguida até o momento, e que prepara unha intervención máis agresiva co obxectivo de tombar o goberno de Caracas e por esa vía eliminar un foco de polarización á contra que contesta a súa hexemonía.

En segundo lugar e ao mesmo tempo, tratar de aplicar na América do Sul — xa hai analistas que falan de que o ataque se poderia extender á Arxentina — a mesma estratexia que xa se aplica no Oriente Medio non deixa de dar a impresión de que o obxectivo de Washington para o subcontinente é o mesmo que pretende no mundo árabe: estabelecer estados falidos — como a Libia ou o Iraque — que favorezan a rapina dos recursos naturais e a recuperación daquel histórico quintal traseiro funcional para a grande industria norteamericana.

Maduro, reforzado

Existen, porén, algunhas diferenzas a respeito daquela altura. En primeiro lugar, ningún país na América Latina, agás algunha excepción como México ou Colombia, ten hoxe o vello papel de subalternidade política. En segundo lugar, existe un proceso de integración latinoamericana que, aínda sen ter concluído, obviamente, si ofrece un contrapeso que noutra época non existía. As peticións de Daniel Wilkinson, director xerente de Human Rights Watch para América Latina, para que a estratexia das sancións se fixese de xeito combinado con «outros países democráticos na rexión», parecen non terse concretado.

Como resultado, as acusacións lanzadas por Maduro — e tamén por outros líderes sudamericanos — a respeito do papel da Casa Branca na crise venezuelana veranse confirmadas e reforzadas. Nese plano a propria figura de Maduro gañará referencialidade, non só agora senón fundamentalmente a partir da próxima cimeira das Américas, a celebrar en abril en Panamá, e onde ademais estará presente Cuba, depois de que os países do sul e do Caribe teñan imposto a súa presidencia, á que os Estados Unidos se tiñan negado desde que o organismo fora criado en 1994. O resultado é un Washington máis isolado do que nunca — Unasur, Celac e Alba teñen rexeitado xa este novo ataque — e que se afunde nunha multipolaridade crecente e claramente oposta aos seus intereses.

Nenhum comentário: